Kulturpolitikk

Noreg ford?mer sj?lvmords?taka i Afghanistan

Asken fra Eyjafjallajökull-vulkanen p? Island i 2010 er ansl?tt til ? ha kostet Europa 50 milliarder kroner. Hvis stores?steren Katla eksploderer, kan flyselskapene v?re langt bedre forberedt. Sommeren 2012 blir en ny norsk oppfinnelse tatt i bruk av verdens 4. st?rste flyselskap.
Neste ?r blir kameraet AVOID installert p? 20 nye Airbus A320-fly som skal leveres til det britiske flylselskapet Easyjet.
Forsker Fred Prata fra NILU (Norsk Institutt for Luftforskning) viste tirsdag for f?rste gang fram askekameraet sitt ved vulkanen Etna p? Sicilia
Etter ti dager med vellykkede sluttester i fly rundt vulkanene Etna og Stromboli, var Fred Prata klar for ? vise europeiske medier det nye kameraet. Utstyret kan om f? ?r komme innebygd i alle nye passasjerfly.
Kameraet kan se aske 100 kilometer foran flyet. Det gir piloter p? store passasjerfly 5-10 minutter ? styre utenom askeskyen. Kameraet virker like godt natt som dag.
– Ideen til kameraet fikk jeg for 22 ?r siden, forteller seniorforsker Fred Prata. Etter at den opprinnelig australske forskeren hadde m?tt liten interesse i hjemlandet, tok han for fem ?r siden med seg ideen til NILU p? Kjeller utenfor Oslo.
– I Norge traff jeg et avansert forskningsmilj? som har gitt meg fantastisk god hjelp til ? utvikle denne ideen, sier Prata. – Storbritannia ligger utsatt til for aske fra Island, og n? har vi i det britiske flyselskapet funnet en stor kunde som er villig til ? ta utstyret i bruk i samarbeid med Airbus.
AVOID skal n? selges av selskapet Nicarnica, som eies av NILU, Norsk Innovasjonskapital og kommersialiseringsakt?ren Campus Kjeller. Sistnevnte finansieres av Norges forskningsr?d.
– Det norske askekameraet fungerer perfekt for oss, sier teknisk direkt?r i Easyjet, Ian Davies. – Det er utrolig hva man kan gj?re med kamerateknologi, og her dukker det alts? opp en norsk oppfinnelse med akkurat den l?sningen vi trenger. N?r Katla eksploderer kan det bli ti ganger verre enn i 2010. Men da skal vi likevel f? flyene v?re opp i luften, sier Davies.
Fred Prata er seniorforsker ved Norsk Institutt for Luftforskning (NILU).
Nicarnica f?r trolig de f?rste AVOID-kameraene montert p? nye Airbus A340 neste ?r.
Forskningsr?dets FORNY-program finansierer Campus Kjeller, som deltar i kommersialiseringen av forskningen.
B?de Etna, Stromboli og flere andre vulkaner p? jorden sender hele tiden opp aske i atmosf?ren.
Den store vulkanen Katla p? Island hadde sist utbrudd i 1918. Katla har tidligere f?tt utbrudd med 40 til 80 ?rs mellomrom
I tillegg til flysikkerheten spiller det ogs? en rolle for flyselskapene at sm? mengder smeltede glasspartikler fra vulkanaske stadig bygger seg opp inne i jetmotorene, og p?f?rer selskapene store ?konomiske utgifter til vedlikehold. Gjennom ? unng? ? fly gjennom aske, kan flyselskapene spare store bel?p.
To ganger har fly mistet all motorkraft fordi det er kommet aske med sm? partikler av glass og stein inn i flymotorene. Begge ganger var det Boeing 747-maskiner.
Easyjet ser for seg at at dersom i alt 100 fly over Europa har montert AVOID-kameraer, kan dette v?re nok til ? overv?ke luftrommet hele luftrommet.
0000

Similar Posts